Leerlingbegeleiding

Een extra zetje

We helpen je graag!

Scholen op de kaart

Een schat aan informatie

Leren van feedback

Het klinkt logisch: als je een toets gemaakt hebt en terugkrijgt, dan zie je wat je al goed kunt en wat nog niet. Toch is dat niet altijd zo, blijkt uit wetenschappelijk onderzoek: op het moment dat je een cijfer voor je toets krijgt, stopt het leren vaak.

We merken dat veel leerlingen sterk gericht zijn op toetsen en cijfers. Soms ervaar je hierdoor veel stress. Bovendien ben je vaak niet meer gericht op het leren, maar alleen op het cijfer. Toetsing draait niet (alleen) om cijfers, maar is een belangrijk gereedschap om je te helpen bij het leren. Je krijgt zo meer inzicht in je eigen leerproces. Je vergelijkt je niet met de rest van de klas, maar met jezelf.

In de onderbouw werken we al breed met ‘cijferloze feedback’. Vanaf schooljaar 2022 – 2023 zullen alle eerste klassen op deze manier gaan werken. Je raakt er zo aan gewend om elke toets of ‘check’ te gebruiken om de balans op te maken:  ‘waar werk ik naartoe?, ‘doe ik het zo goed?’ en ‘wat moet ik hierna doen?’ Feedback gaat dus niet (alleen) om het resultaat, maar vooral ook om het leerproces.

Onze docenten professionaliseren zich in het formuleren van heldere leerdoelen en het geven van effectieve feedback. We hebben gemerkt dat deze feedback zowel jou als leerling, je ouders, als je docent veel meer informatie geeft over waar je staat dan enkel een cijfer.