zaterdag 15 februari

Open Dag

Kom zelf kijken!

Op de hoogte

in woord en beeld

Kind op Koers

Leren is verrassen

Leukste uitspraak van een kersverse brugklasser: hij had al één keer zwartgereden met de bus, want ja: OV-pas vergeten en hij moest toch echt naar huis. De bekentenis kwam langs in een filmpje dat afsluiting was van het symposium Kind op koers. Dat symposium organiseerde onze school op 1 november als inhoudelijk jubileumcadeau aan collega’s, collega-scholen en andere geïnteresseerden. Thema: de overgang van PO naar VO. Hoe zijn basisscholen aan het vernieuwen? En welke uitdagingen bestaan er voor de eerste leerjaren van de middelbare school?

De dag werd geopend en vlot aan elkaar gepraat door oud-leerling Tobias van Elferen, die bekende dat hij ook tijdens zijn jaren op de Radboud Universiteit meer talent had voor onderpresteren dan studieuze ausdauer. Een ervaringsdeskundige dus op het gebied van lange-adem-overgangen. De eerste spreker kwam ook van de RU: Harold Bekkering is als hersenwetenschapper en sociaal psycholoog bijzonder geïnteresseerd in hoe leren het beste werkt. Domper voor het volwassen publiek: na de adolescentiejaren worden mensen rap veel minder nieuwsgierig. Gelukkig stonden daar genoeg prikkelende uitspraken tegenover, zoals: ‘Je hersenen zijn een verwachtingenmachine’, ‘Leren is: verrassen!’ en ‘Cijferdenken is overrated’. De Vlaamse pedagoog en onderwijsonderzoeker Pedro de Bruyckere was het op veel fronten met Bekkering eens, maar zocht, smakelijk redenerend, ook naar een synthese van bewezen tradities en nieuwe inzichten.

In het middagprogramma kon iedere bezoeker kiezen uit een scala aan workshops. Basisschooldirecteuren vertelden samen met leerlingen over ‘bordsessies’, ‘de klusklas’ en de bijzondere alchemie van de groepacht-groep. Anderen wijdden ons in in de geheimen van een goed verteld verhaal of een creatieve benadering van een les. Populairst was de Spoedcursus Humor van Fokke & Sukke-bedenker Bastiaan Geleijnse: werkelijk iedere deelnemer verliet met een brede glimlach het lokaal. Wat ze geleerd hadden? Vraag dat maar eens na aan de deelnemers!